HO CHI MINH CITY, Vietnam - U prublema per Henry Liem principia ogni volta chì si prepara à vultà in a so patria.



Ottene a visa necessaria da u guvernu vietnamita hè una brisa. Hè a seconda visa - da a so moglia preoccupata ch'ellu si allungherà quì - chì richiede cumpetenze diplomatiche.

A mo moglia hè sempre irritabile ogni volta chì vado, disse Liem, un istruttore di filusufìa in u San Jose City College chì visita Vietnam duie volte à l'annu per insignà in una università. Allora raramente divulgu u mo prossimu viaghju finu à l'ultimu minutu. Hè minimizazione di u dolore. Più ch'ella sà, più aghju da suppurtà u dulore.





Trenta-sei anni dopu à a fine di a Guerra di Vietnam, l'ufficiali di u guvernu cumunista accoglie apertamente i vietnamiti-americani, ancu quelli chì anu battutu contru à elli. Ma un'altra Guerra Civile hè scoppiata, questa chì mette e donne vietnamita-americane contr'à i so mariti è i so fidanzati chì volenu vultà in u paese di u Sudeste Asiaticu. L'altri significativi di l'omi sustenenu chì e donne vietnamite stanu in attesa per emboscà, spessu ansiose di a stabilità finanziaria chì un tali partitu portaria.

Tutte e ragazze in Vietnam sò aggressive. Attaccà ! disse Ha Tien, 38 anni, chì pussede un affari di cuntabilità in San Jose. Ella disse chì hà persu u so omu à un tali guerrilla d'amore uni pochi anni fà.



E donne sò preoccupati

A tensione annantu à questu prublema hà righjuntu proporzioni epiche in a cumunità vietnamita di a Baia è in altrò. I sketch di cumedia vietnamita si burlanu di a disputa in casa è i artisti pop cantanu. Hè u tema n ° 1 per e donne, disse Tien. Ogni volta chì un omu viaghja solu solu, hà aghjustatu, hè presumitu chì ùn hè micca solu per visità Uncle Vu o Cousin Thuy, ma per ghjucà in un paese cù una bundanza di giovani donne attraenti.



Ùn ci hè micca una famiglia vietnamita (in Silicon Valley) chì ùn cunnosci micca un omu chì hà fattu questu, Tien hà dettu.

Hien Nhan, chì pussede u Polo Bar in a parte cintrali di a vivace Ho Chi Minh City, hà dettu chì e donne vietnamita-americane anu motivi per preoccupassi.



U prublema hè chì e donne vietnamite sò sempre più belle, hà dettu Nhan, appughjatu nantu à un sgabello in u so stabilimentu accogliente chì serve birra alla spina, hamburger è impiegate in pantaloncini corti chì flirtavanu cù i clienti maschili chì li piacenu. Portanu più cusmetichi. Manghjenu megliu. Eserciteghjanu.

È ùn anu micca paura di fà sapè à i stranieri chì sò aperti à un scherzu, un fling o qualcosa di più seriu.



A tradizione hè stata a caccia masculina dopu à a femina, disse Liem. Avà, hè l'altra manera in Vietnam.

Un esecutivu tecnulugicu vietnamita-americanu di Silicon Valley hà dettu chì ùn vulia micca revelà u so nome per paura di pruvucà i so secunni prublemi di visa: Avete sempre colpitu. Ancu à l'hotel. Ti cuntrolla è ti chjappà. Ùn possu micca fà più di 10 ghjorni in Vietnam à tempu. Altrimenti, mi mettu in prublemi.

Quelli chì ricevenu una seconda visa sò spessu stretti limiti posti nantu à elli, hà dettu Peter Nguyen di San Jose, chì finu à pocu tempu avia una fidanzata in Ho Chi Minh City. Pocu pocu fà, un amicu di u so amicu hà passatu una seconda visa di duie settimane emessa da a so fidanzata. Quand'ellu hè vultatu, hà lanciatu tutte e so cose in a strada, disse.

Si divertiva tantu, aghjunse Nguyen. I tentazioni sò cusì grande. I picciotti di 50 anni è più ponu uttene e ragazze chì sò in i so 20 anni è parevanu mudelli. Hè troppu bonu per passà.

Una vivacità permea a cultura in Vietnam chì parechji omi chì visitanu da altri paesi trovanu irresistibile.

Ci hè un certu incantu quì chì ùn si vede micca in Singapore o in Cina, per suprattuttu in i Stati Uniti, hà dettu Chung Hoang Chuong, un membru di facultà in u dipartimentu di Studii Asiatici Americani in u City College di San Francisco, chì passa circa a mità di u so tempu in Vietnam. Se fate un passaghju à una zitella, ùn vi spinghje micca. Ella risponderà cù un surrisu.

L'apparente inversione di u rolu hè guidata in parte da a popularità di a cultura occidentale è e cundizioni ecunomiche poveri in Vietnam. Infatti, Nguyen, un anzianu di 40 anni chì travaglia in u serviziu di u cliente, ma hè avà disoccupatu, hà dettu chì a so fidanzata in Vietnam l'hà lasciatu di pocu tempu perchè ùn hà micca truvatu un bonu travagliu in Vietnam.

Hè una cosa di soldi

U Vietnam hè una sucità demugraficamente ghjovana - circa 70 per centu di i 90 milioni di citadini di u paese sò più ghjovani di 35 anni - è i ghjovani affluiscenu in e grande cità da a campagna ogni ghjornu in cerca di opportunità. Viet Kieu, u terminu per l'etnia vietnamita chì vive oltremare, è i stranieri sò visti cum'è catture ideali per alcune donne perchè ponu sustene elli è e so famiglie.

Nhan hà dettu chì i travaglii boni è decenti sò assai difficiuli di truvà, ancu per i vietnamiti cù diplomi universitari.

Nguyen Le, un ghjovanu di 29 anni chì opera un caffè in Ho Chi Minh City, dice chì ella è altre donne sò attratte da Viet Kieu è stranieri per una quantità di motivi, u primu hè a sicurità finanziaria.

Anu più soldi, più guadagni, disse Nguyen. È sò più cunsiderati, più teneri è cura cù e so donne. À l'ochji di un stranieru, l'amore hè più impurtante chè cù i signori vietnamiti.

Suspetti infundati

Eppuru, certi omi dicenu chì a sospettazione chì a maiò parte di i masci vietnamiti-americani venenu quì solu per ghjucà hè eccessiva - assai Viet Kieu torna solu per visite di cummerciale o di famiglia.

Ci piace u divertimentu, ma ùn simu stupidi, disse Khanh Tran, un maestru ritiratu chì vive in San Jose. Sò sempre sanu, ma ùn aghju micca da fà (misbehave in Vietnam) à a spesa di a mo famiglia, a mo moglia. Avemu inseme da più di 40 anni.

Tuttavia, a so moglia, senza alcuna chance, ricusa di emette à l'ex ufficiale di l'armata sudvietnamita una seconda visa. Mi piacerebbe vultà, disse cun tristezza.

Di più, certi vietnamiti dicenu, l'appellu di i stranieri hè diminuitu per via di una nova classe di ricchi vietnamiti, cumprese parechji multimilionari. È certi masci di Viet Kieu anu una mala reputazione perchè agiscenu cum'è playboys chì tiranu soldi è cunvince e donne chì sò sinceri in i so affetti - solu per sparisce quandu tornanu in i Stati Uniti.

Ma à volte hè u Viet Kieu chì finiscinu in u perde. Qualchidunu chì si maritanu è portanu a so nova sposa in casa in i Stati Uniti anu scupertu chì e donne pensanu à un stilu di vita assai più riccu di ciò ch'elli ponu furnisce, purtendu à a lotta è u divorziu.

L'omi Viet Kieu ricevenu pocu simpatia da e donne Viet Kieu per i so disgraziati, s'ellu portanu à l'amore o à u core. Culpemu l'omi per a so debulezza, per ùn esse rispunsevuli, disse My Hanh, un residente di San Jose di 31 anni.

Riturnà in Vietnam hà pocu appellu per e donne cum'è ella: Ci hè un dettu: 'Se una zitella torna in Vietnam, hè cum'è purtendu legnu à a furesta'.